Fibrer och fiberrik mat

Det finns olika typer av fibrer. Det som gäller för alla sorters fibrer är att de skapar mättnadskänsla, inte tas upp som energi och är bra för magen på olika sätt. I och med att de inte tas upp som energi bidrar de till att blodsockret hålls stabilt. Därför är det bra att äta mycket fibrer, speciellt om du har diabetes.

Så ökar du fiberintaget

  • Leta efter fullkornsprodukter och produkter med hög fiberhalt. 
  • Ät mer frukt och grönt. 
  • Drick mycket vatten då fibrer suger upp mycket vätska!

Det finns olika typer fibrer – lösliga och olösliga. Betaglukaner är ett exempel på en löslig kostfiber. De finns i hög koncentration i havre och korn och hälsoegenskaperna är många. Fiberinnehållet är lätt att leta efter i en innehållsförteckning. Högt fiberinnehåll i mjukt bröd är t ex 5 gram fibrer/100 gram och bröd. Frukostflingor med 6 gram fibrer/100 gram räknas som produkter med högt fiberinnehåll. Knäckebröd av råg och fullkornspasta är exempel på mat som innehåller mycket fibrer.

Om du väljer en produkt med mycket fibrer så får du automatiskt en produkt med mindre ”snabba” kolhydrater. Äter du mycket fibrer har du ju också automatiskt mindre plats i magen för annat!